willen we als sociaal makelaar samen met kinderen en hun ouders werken aan een positieve sociale omgang met elkaar. De (soms teveel) gescheiden werelden waarin kinderen opgroeien (thuis, school en straat) worden meer met elkaar verbonden. Kinderen en ouders krijgen een actieve rol bij het maken van afspraken en regels zodat zij zichzelf kunnen herkennen in het ontstaan van een Vreedzame wijk
We werken aan een veilig en positief groepsklimaat, waarin ieder kind zichzelf kan zijn. We willen kinderen het gevoel geven dat ze belangrijk zijn in de groep, dat ze zich gezien en gehoord voelen. We willen een sfeer creëren waarin iedereen wil bijdragen aan het algemeen belang van de groep. We werken aan ‘eigenaarschap’: het is onze groep, onze activiteit, onze speeltuin en dragen daarvoor verantwoordelijkheid.
Een conflict betekent een verschil van mening. En een verschil van mening mag er zijn. We proberen er met elkaar voor te zorgen dat ze niet escaleren. We leren kinderen over oorzaken van conflicten en manieren van omgaan met conflict (hard, zacht en stevig). We stimuleren kinderen zelf conflicten op te lossen en hierbij te zoeken naar win – win oplossingen.
Mediatie kan als hulpmiddel worden ingezet door ons of door kinderen zelf.
Kinderen krijgen een stem; je mag een eigen mening hebben, maar niet iedereen heeft dezelfde mening. Naast je eigen belang is het belangrijk om ook rekening te houden met de mening van een ander. De wil om te luisteren naar de mening van een ander is nodig. Vaardigheden zoals actief luisteren, doorvragen en samenvatten helpen hierbij. Een belangrijke oorzaak voor conflicten is namelijk onduidelijke communicatie.
Hoe we ons gedragen wordt in hoge mate geleid door gevoelens. Eigen gevoelens en die van een ander herkennen en hoe om te gaan met die gevoelens is belangrijk voor harmonieuze relaties met anderen. Ook zelfbeeld en zelfvertrouwen worden in grote mate bepaald door het omgaan met gevoelens. We vinden het daarom belangrijk om in het werken met kinderen hier rekening mee te houden.
Kinderen leren zelf conflicten op te lossen, maar ook door het geven van taken en verantwoordelijkheden werken we aan het bevorderen van gemeenschapszin. Door te werken aan gemeenschapszin worden veel problemen voorkomen en kunnen we kinderen een oefenplaats bieden voor actief en democratisch burgerschap.
We leven in een samenleving die veel diversiteit kent. We willen kinderen leren dat het enerzijds gewoon is dat er veel verschillen zijn. We leren dat je respect en belangstelling daarvoor kunt hebben. Anderzijds zijn de overeenkomsten tussen mensen vaak groter dan de verschillen.